fbpx

Nagyon szerencsések lehetünk, hogy 2019-ben marketingezünk. A lehetőségek tárháza nem csak végtelen, hanem a mérhetőség, a rendelkezésre álló adatok is elképesztő távlatokat nyitnak számunkra. Az egyik ilyen eszköz, ami engem lenyűgöz, az a Google Optimize.

Lehetne varázseszköz az Optimize? Minden gond nélkül, de én nem szeretem az ilyen hangzatos neveket, amik csak a kezdőket csodálkoztatják el. De akkor mi az Optimize?

Lehetővé teszi, hogy egy, vagy akár több landing/weboldal változatot is összehasonlíts, és általad meghatározott mérőszámok alapján objektíven el tudd dönteni, hogy melyik a jobb, és miben.

Essünk túl a technikai részlteken, hogy ezek az alapok meglegyenek.

A/B teszt: Az “A” és “B” változatot hasonlítod össze, hogy melyik a hatékonyabb egy előre meghatározott szempont/mérőszám alapján.

A lenti képen például az “A” változatnál kék színű a gomb, és nincs rajta ikon, míg a “B” változaton zöld a gomb, és van ikon. A képzeletbeli tesztelés során a “Learn more” gombra magasabb kattintási arány jellemző a “B” változat esetén. (52% és 72% az egyikre és a másikra)

A/B tesztelés szemléltetve (Forrás: wikipedia)

Multivariáns teszt: Több A/B teszt futtatása ugyanazon az oldalon, ugyanabban az időben. A fenti példánál maradva: nem csak zöld, kék, hanem narancssárga színnel is létrehozunk egy változatot, és ennél a háromnál vizsgáljuk a kattintási arányt a “Learn more” gombra.

Mire érdemes használni az Optimize-t?

Üzenet, kommunikációs stratégia tesztelésére

Mi az a fájdalompont, amire ha rátenyerelünk, akkor jobb eredményeket hoz? módosítsd ezt az egy dolgot a weboldaladon, és nézd meg, melyik hoz magasabb konverziós arányt. Például:

Ha kiskedvencek tulajdonosait kiszolgáló webshopod van, a főcím változtatásával, vagy a leírás változtatásával megtudhatod, hogy az eredményesebb-e, ha félelmet keltesz bennük, vagy ha azt emeled ki, mennyivel jobb lesz a kedvencük élete.

Grafikai megjelenés optimalizálására

Hogy szebb? Hogy néz ki jobban? ez szubjektív, de az, hogy melyik teljesít jobban, az nem. Fontos, hogy esztétikus legyen egy oldal, de a lényeg az, hogy mennyire eredményes? sok csúnya weboldalt láttam már, ami felülmúlta a csilivili szép weboldalak teljesítményét.

Azt gondolod, hogy egy új arculattal, egy szebb weboldallal több vásárlót tudsz behozni? teszteld le egyetlen aloldalon, mondjuk egy termékoldalon, hogy hogy tetszik a felhasználóknak. Ne feledd, hogy nem a szavukkal szavaznak igazán az emberek, meg a véleményükkel, hanem azzal, hogy mit vesznek meg…


Weboldal újratervezésének támogatására

Mielőtt újratervezed az egész weboldaladat, érdemes letesztelni, hogy az új elképzelés hatékonyabb-e, vagy legalább nem ront-e a jelenlegin. Sok weboldalt láttam már, amit szebbé, jobbá akartak tenni, és összességében kevesebb bevételt termelt.

Tehát nem elég, hogy a fejlesztésnek is volt nem kevés költsége, de még azt a bevételi szintet sem hozta, amit a régi oldal. Ezeket a baklövéseket elkerülvén javaslom, hogy az új elrendezést, struktúrát legalább részben teszteld le.

Ha megterveztetsz mondjuk egy főoldalt, és Optimize-ban megnézed, hogy az új főoldal jobban teljesít-e mint a régi (és csak a forgalom 10%-án teszteled le), akkor máris lesz legalább valamilyen adatod arról, hogy hogyan teljesítene az új weboldalad egy része, ha ráköltenél egy csomót. Aztán megnézheted hogy az új landingoldal hogyan muzsikálna. Az hogy mennyit tesztelsz, mielőtt beleöntöd a fejlesztésbe a pénzt, az rajtad múlik leginkább. Én még nagyon kevés cégről hallottam, hogy weboldal újratervezés előtt egyáltalán megmérték volna, hogy mire számítsanak.

“Az én változatom jobb”

Talán nem tűnik ez a legfontosabbnak… De sokszor elég sok feszültséget tud okozni, hogy kinek a változata legyen felhasználva. Véget lehet vetni a soha véget nem érő találgatásoknak, hogy az enyém vagy a tiéd jobb.

Barátom, nem tudom kinek a szövegezése/designja jobb, de mérjük le!


Szeretnéd, ha neked is csinálnánk ilyen tesztet?

Sokszor egy-egy szó módosítása, a headline cseréje, vagy gombáthelyezés rengeteget tud javítani a konverziós arányodon. Vétek lenne kihagyni ezt az ingyenes eszközt arra, hogy letesztelhesd, van-e még tartalék az adott oldalban.

Írj a hello@marketingflow.hu címre, és megbeszéljük a részleteket 😉