fbpx

Amikor nekiállsz Te vagy nekiállunk mi hirdetni az ügyfeleinknek, akkor a legfontosabb tisztázandó kérdés, hogy mekkora megtérülés lesz, és hogyan.

A Facebook hirdetés akkor működk jól, amikor legális pénznyomtatásként funkcionál, tehát beteszel 1 Ft-ot, és kijön belőle 5-6. Ezt nevezzük ROAS-nak (return on ad spent). Az előbb példában 5-600%-os a ROAS. A legtöbb ügyfelünknél van egy célszám, hogy mekkora megtérülést várnak el a hirdetésektől, amiből nekik még lejön az összes egyéb költség és munkadíj, és így tudják tartani azt a profittartalmat, amit előzetesen meghatároztak.

A következő fontos mérőszám, amivel meg kell ismerkednünk, az a ROI: return on investmenent. Ebben a kontextusban úgy értelmezhető, hogy a hirdetéskezelésre és a hirdetési költségekre fordított összegből mennyi térül meg. A hirdetéskezelés akkor is pénzbe kerül, ha te csinálod, mert az időd pénzbe kerül.

Ha annyira nincs bevételed, hogy végtelen időd van gyakorlatilag, és nincs is más dolgod, mint bevételt varázsolni, akkor “szinte” ingyen van az az idő, amit erre fordítasz. Ha cégvezető vagy és sok a bevételed, minden perced értékes, akkor meggondolandó bármilyen operatív végrehajtásba keveredni, mert lehet, éppen azzal termelsz veszteséget, ha te végzel el valamilyen munkafolyamatot, amit egy alacsonyabb óradíjú ember is meg tudna csinálni.

1. Maximális kapacitás meghatározása

Most azt fogjuk megnézni, hogyha a maximális kapacitásoddal számolunk, akkor vajon megéri-e neked kiszervezni a hirdetéskezelést. Ez azért fontos, mert van néhány potenciális ügyfelünk, akinél kiszámoltuk, hogy mi van akkor, ha a maximális kapacitását feltöltjük, akkor kitermeljük-e a saját díjunkat. Sokszor az derült ki, hogy még akkor sem.

Tipikusan ilyen vállalkozások, akik szolgáltatók, egyedül végzik a tevékenységet, és értelem szerűen nem tudnak korlátlan mennyiséget elvállalni. Egy esküvői fotós például nem tud heti 7 esküvői fotózást megcsinálni még elméleti szinten sem. Pláne, hogy kevés embernek van szerdán esküvője, és akkor az utómunkáról ne is beszéljünk 🙂

Első lépésként tehát az elméleti maximumot határozd meg, hogy mi az a mennyiségű termék, szolgáltatás az, amit még elbír a céged jelenleg. Ez lesz a maximális kapacitásod.

Megvan? Mehetünk tovább?

2. Terméked / Szolgáltatásod ára

Ha nem egytermékes webshop vagy, akkor most jön a nehéz kérdés, hogy mennyi legyen az átlagos termék / szolgáltatás ár a kalkulációhoz?

Ha webshop vagy, akkor egyszerűbb, mert akkor az átlagos kosárértéket remélem, tudod, hogy mennyi (ha nem, akkor sürgősen bújd az Analyticset!!).

Ha szolgáltatócég vagy, akkor pedig egy átlagos szolgáltatásértéket kellene kalkulálni. Ezt úgy tudod megtenni, hogy az utolsó időszak bevételeit osszd el azzal, hogy mennyi ügyfél vette ezeket igénybe. Így lesz egy számod, ami pont jó lesz a kalkulációhoz.

Kiszervezni, vagy nem kiszervezni?

Számoljuk végig, hogy mi történik akkor, ha kiszervezed. Írd be a maximális kapacitásodat a lent látható formba és az átlagos termék/szolgáltatásértéket, és nézd meg mennyi a ROI.

Oké, gondoljuk végig, miért is ennyi az annyi.

Menedzsment díj: Ez egy költség, ami lehet akár 30.000 Ft is, és 500.000 Ft is akár. Azért számoltam 70.000 Ft-tal, mert kb. 450.000 havi hirdetési büdzséig ezzel érdemes kalkulálni. Afelett pedig már szerintem nem kérdés számodra, hogy megtérül-e. Ugyanis bízom benne, hogy nem füstölsz el havi több, mint félmillió Ft-ot alaposabb megfontolás nélkül.

Konverziónkénti költség: Ennyi hirdetési költségbe kerül szerezni egy vásárlást / ügyfelet. Itt ideális esettel kalkuláltam, mégpedig azzal, hogy a bűvös 600%-os ROAS teljesül, tehát a terméked / szolgáltatásod átlagos árának egyhatoda a hirdetési költség.

Ezt általában (meg még többet is) tudják hozni a JÓ hirdetéskezelők, abban az esetben, ha jó a stratégiád, pozicionálásod és értékajánlatod. Ha ezek közül bármelyik is hiányzik, akkor lehet a hirdetéskezelő mögött maga Óz a nagy varázsló, nem fog tudni eredményeket produkálni.

Hirdetési költség: a maximális kapacitást összeszoroztam a konverziónkénti költséggel, tehát a maximális kapacitálás eléréséhez elvileg ennyi hirdetési költség szükséges összesen. Persze itt nem kalkulálunk olyan “apró” dolgokkal, hogy minél több ügyfelet hozol be, várhatóan annál jobban emelkedik az egy ügyfélszerzésre fordítandó összeg. Miért van ez?

Gondolj bele: 1-2 terméket nem nagy kunszt eladni kevés hirdetésből, de 10.000 terméket már lehet csak vért izzadva tudsz eladni, mert mondjuk nagyjából ez a piacod teljes egésze. Véges azoknak a száma, akik könnyen beránthatók vásárlónak / ügyfélnek. Utána jönnek a nehezebb esetek, akiket meg kell győzni, akik nem látják még a márkád értékeit, nem értik a terméked / szolgáltatásod. Rájuk többet kell költeni, ezért növekedik a konverziónkénti költség a hirdetési büdzsé növelésével. Ezzel most nem kalkuláltunk ebben a modellben, mert nehezen megjósolható pontosan.

Összbevétel: a maximális kapacitást megszoroztuk a terméked árával. Tehát jelenleg ez a maximum, amit ki tudsz préselni a cégedből, ha jönnek a vásárlók / ügyfelek számolatlanul

Bevétel-költségek: itt az összbevételedből kivontam a menedzsment díjat és a hirdetési költséget, mert így látszik, hogy mennyi a te valódi bevételed (a kalkuláció szempontjából)

Befektetett pénz: Ennyit költöttél hirdetésekre és a hirdetéskezelésre összesen

És akkor most jöjjön a legfontosabb mező, a megtérülés. Ha mondjuk 100% a megtérülésed, az azt jelenti, hogy ugyanannyit kaptál vissza, mint amennyit befektettél (azon felül, amit befektettél). Tehát 100%-os megtérülés, ha 100 Ft-ot befektetsz és 200 Ft-ot kapsz vissza.

Gondold át, hogy a kalkulált megtérülés megfelelő-e számodra. Ha ez megfelelő, akkor azért még számolj egy kevésbé ideális scenáriót is, amikor mondjuk nem maximális kapacitáson vagy, hanem egy átlagos megrendelésmennyiségen, hiszen nem fog minden egyes hónap darabra pontosan a maximális kapacitásodon pörögni.

Ha itt egy olyan megtérülési szám jött ki, ami számodra elfogadható, akkor valószínűleg neked érdemes kiszervezni.

Ha nem vagy elégedett a megtérüléssel, akkor itt az ideje beletanulni, és megtanulnod a Faceobok hirdetéseket kezelni.

Összefoglalás

Kicsit vizualizálva az egész logikáját azt szertném megmutatni, hogy milyen karakterisztikája van ennek a diagramnak, hogy egyértelműbb legyen, milyen ok-okozati összefüggések vannak:

A fenti ábrán azt láthatod, hogyha egy 7000 Ft-os termék / szolgáltatásárról van szó, és a ROAS 600%, akkor a megtérülés hogyan alakul a menedzsmentdíjjal is és a hirdetési költségekkel is számolva.

Amit fontos észrevenni, hogy kicsi eladási mennyiség alatt egyszerűen nagyon kevés esetben éri meg kiszervezni, de havi 50-100-as kapacitás felett már megéri valószínűleg neked is (hiszen, az itt kalkulált ROI még messze nem a végős megtérülés, mert rengeteg más költséged is van, meg esetleg adót fizetni, stb…).

Kicsi volumennél tehát megfontolandó az, hogy inkább te magad tanulsz bele, utána pedig ha feltornázod egy nagyobb havi eladásmennyiségig, akkor már ki tudod szervezni, és egy gonddal kevesebb lesz számodra, és tudsz mással is foglalkozni a cégeden belül!

Mindkét esetben számíthatsz ránk! Ha bármi kérdésed van még ezzel a kalkulációval, akkor tedd fel bátran kommentben, vagy a hello@marketingflow.hu címen!

Nyerj egy konzultációt, és további értékes nyereményeket!