Az utóbbi hetekben teljesen megváltozott az életünk, ami a Google keresési szokásainkra is kihat.
Az emberek érzelmeit, félelmeit, központi problémáit már nem csak a körülöttünk lévő ismerősök, barátok alkotta buborékból lehet felmérni, hanem objektíven is. A Google konkrét adatbázist tesz elérhetővé ezek feltérképezésére.
Kezdjük a nyilvánvalóval
Az érdeklődés egyes hullámait pontosan vissza lehet követni. A “koronavírus tünetei” keresések az időben a lenti képen láthatóan alakultak a Google szerint. Az ábrán jelölve vannak az egyes országokat érintő intézkedések bejelentésének időpontjai. A keresések minden esetben Magyarország területére vonatkoznak:
Az egyes országokat érintő intézkedések bejelentésével (nem meglepő módon) összhangban van a tünetek iránt való érdeklődés. Az, hogy január végén több, mint 25 egység keresés volt a tünetekre, március közepén pedig 100, az azt jelentheti, hogy a tünetek miatt már negyed annyian aggódtak január végén a keresések alapján, mint amikor Magyarországon bejelentették a veszélyhelyzetet.
Az adatok értelmezéséhez útmutató:
A Google Trends eszköz nem a konkrét keresések számát teszi publikussá, hanem csak egy arányszámot. Ezeket az arányszámokat különböző témákban össze is lehet hasonlítani. A régiós bontás esetében is arányszámokról beszélhetünk, tehát a 2 milliós Budapesten egy 40%-os érdeklődésnél nagyobb súlyt kap a térképeken egy kisebb lélekszámú megye 80%-os érdeklődése.
Melyik régióban volt a legintenzívebb az érdeklődés a koronavírus iránt?
Koronavírus témában az egész országot letarolta az érdeklődés, nincs igazán kiemelkedően nagy vagy kicsi érdeklődést mutató terület.
Szájmaszk vagy kézfertőtlenítő?
A korábbi diagramon felfedezett kisebb csúcspontok (Kína és Olaszország eseményei miatt) összefüggenek a megnövekedett szájmaszk és kézfertőtlenítő keresésekkel. Ez alapján az ország egy része már a Kínai, de legkésőbb az Olaszországról szóló baljós hírek hallatára bevásárolt már. A nagy többség viszont a veszélyhelyzet bejelentése után kezdett neki a beszerzésnek, először a kézfertőtlenítőnek, majd később a szájmaszkoknak.
(piros = kézfertőtlenítő, kék: szájmaszk)
Hol vehetik a legkomolyabban a kijárási korlátozást?
A túrázás, szabadidős tevékenységekkel kapcsolatban félrevezetőek lennének a keresések vizsgálatai, ill. Nem minden megyére volt elég adat ezek mérlegelésére. Igazságtalan lenne a “túra” vagy “kirándulás” kulcsszót nézni, mert az egyes területenként eltér a szabadtéri szórakozásra utaló kulcsszavak használata.
Ezért a házhozszállítás indikátorral próbálunk ebből erre következtetni, ami szintén rejt magában némi torzítást.
Házhozszállítás iránti kereslet Budapest, Pest megye, Baranya megye területén nőtt meg leginkább. Ez a kimutatás figyelmebe veszi, hogy Budapest lakossága jóval több, mint pl. Nógrád megyének, így ez a faktor nem számít. A házhozszállításos keresések nem csak a nagy bevásárlóláncok kulcsszavait tartalmazhatja, hanem a drogériák gyógyszertárak házhozszállítását. Ebből nem következik egyenesen, hogy a többi megyében nem vették komolyan az intézkedéseket, lehet, hogy ott online rendelési rendszer nélkül is kialakultak a beszerzési folyamataik a családoknak, például telefonos / Messengeres rendeléssel. Budapesten és Pest megyében valószínűleg kevesebben ismerik akár személyesen a kisbolt tulajdonosokat, akik átálltak a kiszállításra.
Ami még a szájmaszknál és kézfertőtlenítőnél is fontosabb:
Orbán Viktor
A piros: “Orbán Viktor” kulcsszóval kapcsolatos keresések, míg a kék a “szájmaszk”. A sárga a “kézfertőtenítő”:
Érthető, hogy a miniszterelnök a rá irányuló figyelmet szeretné maximálisan irányítani, hiszen a 2018-as választások idején nem voltak rá ennyien kíváncsiak, mint most:
Mozi helyett hiteleket nézegetünk
A moziknak, színházaknak most egy időre nagyon nehéz helyzet alakult ki (ahogy sok más iparágnak is). A veszélyhelyzet bejelentése után a mozik iránti keresés értelemszerűen szinte teljesen megszűnt, egy héten belül azonban elérte a 90 napos csúcsát a keresés mennyisége a “hitel” kulcsszóra. Az iránta mutatott érdeklődés a keresések alapján magasabb, mint az év korábbi szakaszában.
A diétázási kedv már most az éves (általában decemberi) mélyponton van
A legmagasabb csúcsok mindig év elején vannak, majd szépen lassan elfogynak decemberre, hogy január elején ismét kilőjenek. 2020-ban a januári csúcs után 5 éves távlatban nem látott zuhanásnak indult a diétázás iránti érdeklődés, és már most az éves, nem mellesleg 5 éves mélyponton van. Úgy tűnik, ez most egyértelműen kikerült a fókuszból, ami érthető a körülmények ismeretében.
Csúcson az otthoni szórakozás
Xbox, Netflix és HBO Go tarol, hiába a csodaszép időjárás, 12 hónapos csúcson vannak az otthoni szórakozást támogató eszközök.
Vannak rengetegen, akik most inkább veteményezéssel foglalják le magukat Trónok Harca maraton helyett. A kertészkedéssel kapcsolatos érdeklődés 12 hónapos csúcson van, jóval meghaladva bármelyik időszakot.
A legnehezebb időszaka sokaknak a március 25-ei hétvége lehetett, a bezártság eső 1-2 hetében. Ekkor ugyanis 12 hónapos csúcson volt a “pornhub” kulcsszóra való keresés:
Otthoni munka, online oktatás
De nem csak pornót nézünk otthon, hanem azért dolgozunk is. Soha nem látott igény lett a Google classra, a Zoomra, Skype-ra és a Hangoutsra. A prímet a Zoom viszi és a Google Class is előtört az ismeretlenségből.
Hol lehet a legmagasabb a munkanélküliség?
“Állás” kulcsszóra keresés régiónkénti bontásban lent látható, amit azért torzíthat az általános munkanélküliség is, de jelenleg így néz ki:
Mivel a térkép arányosítja az adott régió lélekszámához a súlyozást, így lehet, hogy abszolút értékben nézve Budapesten, Pest megyében többszöröse az állás iránt érdeklődő.
Munkanélküli segélyre keresés
A “munkanélküli segély” iránti érdeklődés Győr-Moson-Sopron megyében volt a legmagasabb Bács-Kiskun megyét megelőzve. Kézenfekvő magyarázatnak tűnik, hogy a két nagy autóipari vállalatot és a köréjük rendeződő beszállítói kört érintheti legérzékenyebben a vírus nyomán belopakodó gazdasági válság a keresések alapján.
Zombiapokalipszisre készülünk?
A gumilövedékes pisztolyokra március közepe óta sokkal nagyobb az érdeklődés, mint az elmúlt 12 hónap során bármikor. A jelenlegi adatok alapján március 22. Környékén tetőzött az érdeklődés, de a konkrét vásárlási számokat csak találgatni tudjuk.
Otthon már biztos, hogy kevés dolog van rendben
A “családon belüli erőszak” témával kapcsolatos keresések 12 hónapos csúcson lehetnek a hónap végére a Google előrejelzései alapján.
Ennek a keresésnek a top3 helyezett megyéje részben megegyezik a “munkanélküli segély” kulcsszavakra való kereséssel.
Megyék/kulcsszavak | Családon belüli erőszak | Munkanélküli segély |
Győr-Moson-Sopron megye | 92 | 100 |
Bács-Kiskun megye | n/a | 91 |
Csongrád megye | 83 | 85 |
Baranya megye | 100 | n/a |
Konklúzió
Az új élethelyzet új szokásokat is szült, melyeknek nyomai egyértelműen lekövethetők a keresési szokásainkon keresztül. Olyan korban élünk, amikor a megérzéseket, hogy szerintünk mi történik a világban, kinek, milyen érzései lehetnek, nem csak a saját közegünkből kell leképeznünk, hanem van lehetőségünk olyan objektíven megítélni ezeket, mint még talán soha.
Ha további trendekre vagy kíváncsi, akkor keresd fel a Google Trends oldalát: https://trends.google.com/trends/?geo=HU
4 éve segítek vállalkozásoknak kihozni a bennük rejlő potenciált online marketing eszközök segítségével. Akár marketingstratégiai témában, akár “hova kattintsak a Facebook hirdetéskezelőben” jellegű problémád van, számíthatsz rám, mert nem csak beszélek arról, hogy milyen lehetőségek vannak számodra, hanem nap mint nap használom is ezeket az eszközöket.