fbpx

Először is: aki nem pihe-puha kiskutyákat és picike cicákat választott mint vállalkozásprofil, az azt gondolhatja, hogy ő unalmas. Ez az egyik leggyakoribb kifogás, amit valaha is hallottunk ügyfelektől.

Most kapsz 6 olyan tartalomtípust, amiről egyszerűen kell tudnod tartalmat készíteni.

…mielőtt azonban nekiesel az Instagramnak, mintha nem lenne holnap, előbb gondolkodjunk picit közösen, hogy hogy tudod ezt megoldani a legkisebb energiabefektetéssel. Mondhatnám, hogy csinálj napi 3 sztorit, és napi 1 posztot, és gyerünk (nem foglak visszatartani, csináld, ha belefér! :)), de ez ma Magyarországon nem realitás a cégek nagyobbik felének, mert nincs meg hozzá a megfelelő erőforrásuk, képzettségük.

Felelősségemnek érzem, hogy teljesíthető és elvárható feladatok elvégzését tanácsoljam számodra, amik eredményt hoznak. Azokat viszont meg kell csinálnod a saját iparágadra alkalmazva, és bele kell tenned az energiát, nincs mese.

A lenti ábrán az látható, hogy a befektetett energia nem egyenesen arányos az elért eredménnyel.

Élethelyzettől, erőforrásoktól függően a kék zónában, vagy annak környékén érdemes mozognod tartalomgyártást illetően. A legeslegelején meg kötelező ezt megcélozni (utána ráértsz kimaxolni, ha már tudni fogod, mi az a kimaxolás). Miért fontos ez?

  • mert ha maximalista vagy, és mindent, de tényleg mindent a legjobban akarsz csinálni, akkor versenyhátrányba hozod magad, mert a konkurencia kevesebb idő alatt fog alig rosszabb tartalmakat csinálni, mint te
  • mert egyszerűen az elején annyi a lényeg, hogy csináld. Nem fogod tudni előre megmondani, mi a legjobb, mi a jó. Nem fogod átlátni, mire érdemes energiát fordítani, és olyan, nem releváns dolgokba fogsz aránytalanul sok energiát belefektetni, amelyek nem térülnek meg.
  • nem kell 110%-nyi energiát beletenni rögtön az elején, ALL IN-t mondani egy platformra felelőtlenül, de a semmitől azért ne várj eredményt
  • nem baj, ha nem tudod a maximális eredményt elérni, de legyél vele tisztában, hogy mi kellene ahhoz, hogy el tudd érni, és kezeld helyén az eredményeket. Semmit nem ér az, ha elérsz valamit, és nem tudod, hogy az miért lett annyi, miért nem kétszer annyi, vagy feleannyi, tehát gondolkodj, elemezz, és korrigáld az irányokat az adatok alapján.

Tehát, mint más cikkeknek is, ennek a cikknek is a része lesz egy megvalósítási terv, amiben kijegyzetelem neked a cikket és azt, hogy mit kell csinálnod, miután elolvastad. Vágjunk bele.

Bebizonyítom neked, hogy az unalmas napjaid nem is annyira unalmasak, és meg lehet mutatni.

“De én egyedül dolgozom egy sötét lukban, és csak a gép előtt ülök, és excel táblákat piszkálok és nem akarok se videózni se szerepelni!”

Neked is tudok tartalomötleteket adni:

  • kérj visszajelzést a megrendelőidtől (lehetőleg névvel és esetleg képpel), ez egy kiváló bizalomépítő elem
  • meséld el (írásban), hogy az adatok megmutatása és információvá konvertálása milyen eredményeket, változást hozott a megrendelőidnek. Mire döbbtentetted rá őket?
  • ha ilyesmi a profilod, mint amit fent említettem, akkor valószínűleg elég jó statisztikai és analitikus háttérrel rendelkezel. Ossz meg érdekes és vicces összefüggéseket, vagy tényeket a nagyvilágból, és közben észrevétlenül villantsd meg a szakmai tudásod. Pl. magyarázd el, miért nem igaz az, hogy a lótartás jótékony hatással van a várható élettartamra (azért nem, mert nem maga a lótartás az ok, hanem az, hogy akinek lova van, az jobb minőségű egészségbiztosítást tud megfizetni, többet tud költeni az egészségére. Az hogy valakinek lova van, az csak maga az okozata annak, hogy jómódú).
  • biztosan tudsz idézetes képeket csinálni, amik a realitás talaján való maradást és az objektivitást méltatják
  • ossz meg történeteket arról, hogy a te példaképeid adott döntéshelyzetben mit léptek, mi történt velük, milyen fontos eredményeket értek el – azaz miért ők a példaképeid.

Ha mindegyikből csak kéthetente csinálsz 1 tartalmat, akkor is heti 2,5 tartalmad lesz, de vegyük úgy, hogy visszajelzéseket csak havonta egyszer tudsz kitenni. Még így is heti 2 feletti a tartalommennyiséged. Pedig igyekeztem nagyon szélsőségesen használhatatlan ügyfélinputot adni magamnak. A legtöbb céges oldal azonban vagy még ezektől is szárazabb posztokat készít folyamatosan, vagy meg sem próbálkozik mással (inkább ez a jellemző).

Mi lenne, ha hajlandó lenne ez az illető akár csak egy fotó erejéig szerepelni hetente egyszer? Mi lenne, ha megosztana a munkafolyamatáról 1-1 néhány másodperces videót vagy fotót? Ezekkel máris megtöbbszöröződhet a heti tartalommennyiség. Nem kell más, csak egy kis nyitottság és akarat.

Van benned nyitottság és akarat? 

Ha igen, akkor olvass tovább, ha nem, akkor meg dolgozz a fenti néhány poszttípusból. Indulj el azzal, neked azokban nem kell szerepelni, nem kell beletenned magad, de ne is várj olyan eredményeket, mintha annyi energiát fektetnél a tartalomgyártásodba, mint a lentieket végrehajtók:

GYIK

A leghatékonyabb módja az, hogy 30 percre összehívod az ügyfeleseket, vagy azokat, akik kapcsolatban vannak ügyfelekkel, vevőkkel, és felírtok 30-50-100 kérdést, amibe már belefutottak. Utána kiválasztotok 20-30 olyat, ami 1-nél többször fordult elő és kidolgozzátok rá a választ a meeting után.

Ha heti 1 GYIK posztod lesz, és 25 kérdést összeszedtél, akkor kb. fél évre meg is vagy ezzel a poszttípussal. Ja nem, örökre, mert fél évente nyugodtan ismételheted, ezeket, addigra úgyis cserélődik a közönséged, és az 10% alatti elérések miatt úgysem lát mindenki mindent. Ezt az X darab kérdést pedig tartsd karban, frissítsd, egészítsd ki a megfelelő kérdésekkel bizonyos időközönként, ha előjönnek újak ezeken felül.

Példa a GYIK posztra (ügyfelünktől):

Behind the scenes

Az egyik ügyfelünknél néhány havonta hatalmas embertömeg fordul meg, mert beiratkoznak, “bejelentkeznek” hozzájuk az emberek. Ilyenkor mindenki sürög-forog és ez remek alkalom arra, hogy az is azt érezze, hogy ott van, aki nincs ott. Nem kell szerepeltetni mindenkit mindenáron. Az élet apróbb mozzanatait is elegendő megosztani, például:

behind the scenes – boomerang effect Instagramra

Van olyan rendezvényed, eseményed, amikor nem csak ültök a gép előtt és dolgoztok? Nagyon jó, akkor azokból szemezgess ki pillanatokat, mozzanatokat, ha lehet, akkor emberek szereplésével, ha nem járulnak hozzá, akkor csak kis eseményeket, interakciókat mutass meg.

Ha nincs SEMMILYEN eseményed, amiről lehetne tartalmat gyártani, akkor meg a munka folyamatokról, a munkakörnyezetről ossz meg részeket:

  • meetingen körbeálltok / valaki ír a táblára, mutogattok valamilyen papíron / mindenki háttal van és csak a körvonala látszódnak
  • kávézás, kávézás részletei / csorog a kávé, kávégéppel csináltok valamit / bögre + monitor (vagy növény, bármi) ízlésesen elrendezve
  • kilátás az ablakból, növény, épület részletei, tárgyaló stb.

Ezek véges számú lehetőséget rejtenek magukban (szerintem azért jó néhány hónapra elegendőt), de emiatt ne félj. Alakíts ki olyan posztsablonokat, amikre lehet szöveget írni. Így nem a stock fotóra fogod ráírni, vagy egy kék háttérre, hogy: “Érted dolgozunk, az ügyfeleinkért éppen most is”, hanem a saját képedre. Így ha azt érzed, hogy önmagukban már nem elég erősek maguk a képek, akkor írj rá szöveget, de ne sokat, csak néhány szót maximum.

Isten őrizz, hogy DSLR géppel ess neki az Instagramnak. Ne tedd, kérlek, hacsak nincs valami nagyon speciális okod erre (amit nem tudok elképzelni jelenleg). A fent említett képeket kötelező okostelefonnal csinálni, mert sokkal hitelesebb leszel. Nem kell bevilágítani, retusálni. Azt hagyd meg a termékfotózásokra és az önéletrajzképekre. Instagramra NEM kell egyik sem.

Tehát fotózd a saját munkakörnyezetedet, ha engedik a munkatársak, akkor őket is, és fűzz hozzá valamilyen gondolatot, ami a céged szellemiségét tükrözi. Ehhez az is kell, hogy legyen elképzelésed arról, hogy milyen cég vagy, milyen értékeid vannak. Ha ez nincs most meg, akkor pótold…

Mém

Nem minden iparágban, nem minden célcsoportnál használható. Általánosságban az a tanácsom, hogy 30-35 év alattiaknak nyugodtan mehetnek a mémek, és viccesebbnek ítélt képek KORLÁTOZOTT számban. A mémesoldallal nagyon sok lájkolót, követőt össze lehet szedni, de ők nem biztos, hogy a célközönséged. A kulcsszó az egyensúly a célcsoportra értelmezve (20 év alattiaknak nagyobb arányban lehet mémeket posztolni a többi kontenthez viszonyítva.

Ha nem tudod, mik a mémek, akkor műveld ki magad:

9gag.com (angol nyelvű) és magyar nyelven is elérhető néhány oldal, de az igazán klasszikus mémek már kikopóban vannak, inkább már csak vicces képek, videók és feliratok kombinációjának mondanám.

Van néhány ügyfelünk, ahol diákok alkotják a célközönség nagy részét, ott szoktunk mémeket kifejezetten tanulás, diákélet kategóriában csinálni, de csak akkor vágj bele, ha érted a mémeket, különben nagyon gáz dolgokat lehet csinálni, amiken a mémek értő közössége könnyesre fogja nevetni magát, és mutogatni fogják az oldalad, hogy nézd, már megint rosszul használták.

A mémeket tehát használni érdemes, ha a célközönséged és te is kompatibilis ezzel a műfajjal. Egyéb esetekben pedig nem kellene erőltetni, mert csak a baj lesz vele.

Sztori

Tudsz Te is sztorikat, ha 2 hónapnál régebben van céged (ha nincs, akkor is, de akkor picit jobban kell gondolkodni). Mutatom:

  • cégalapítás, miért, hogyan kezdted el
  • milyen alapelveid vannak, ezek hogyan manifesztálódtak az idők során a munkádban
  • milyen nehéz helyzetekbe kerültél, és hogyan oldottad meg őket
  • milyen kellemetlen szituációk voltak (és hogyan oldottad fel ezeket)
  • milyen alapelvek alapján végzed a munkádat/vezeted a céged
  • vicces ügyfélszituációk a múltból
  • legnagyobb szakmai sikered, és hogyan érted el

Úgy is kérdezhetném, hogy milyen sztorikat mesélsz a rokonoknak és régen látott haveroknak, amikor összeültök egy ebédre. Megvan? Pont azokat meséld el.

Instagramon a sztorikat sokkal rövidebbre kell fogni, mert nem szöveges tartalommegosztásra való első sorban. Egy figyelemfelhívó képpel néhány sorban meséld el a sztorit, amit Facebookon részletesebben is kifejthetsz (vagy egy blogbejegyzésben).

Az egy sztori például, hogy nekünk azért lett Marketingflow a nevünk, mert arra jöttünk rá, hogy az egyik ügyfelünkkel való konzultáció során úgy állt fel az asztaltól a hölgy, hogy: “húúú, én most nagyon flowban voltam, tök jó volt!”. Rájöttünk, hogy ők is és mi is az ún. “Flow” állapotba kerültünk a konzultáció során, rengeteget léptünk előre, megszűnt minden zavaró tényező, és teljesen beszippantott minket a stratégiájuk pontosítása. Ezáltal nagyon hatékonyak voltunk és közben nagyon feltöltő és élvezetes is volt maga a munka. Ezt az ügyfélélményt tudjuk adni, és emiatt lett a nevünk Marketingflow, mert ez nem egyszeri eset, egyszeri esemény volt, ezért hitelesnek találtunk és úgy láttuk, hogy kellően képviseli az értékrendünket.

Aktualitások

Bármivel is foglalkozol, vannak benne újdonságok. Ha nincsenek újdonságok (amit kétlek), akkor felfrissítő jelleggel meg tudsz osztani olyan iparágadban fontos eseményeket, felfedezéseket, technikákat, amik demonstrálják a szakmai rátermettségedet, és még hasznos is.

Nincs megtiltva, hogy a fenti kettőt vegyítsd. Így vagy úgy, de tudnod kell a szakmádról tartalmat készíteni, az alábbiakat javaslom:

  • friss szakmai hírek
  • korábbi, már ismert, de hasznos dolgok megosztása
  • nyers, szakmai tények “lefordítása” köznyelve, szemléltetése, bemutatása akár vicces formban

Szavazás

A szavazással sok legyet lehet egy csapásra ütni. Nem csak egy mikroelköteleződés, hanem pontos infókkal szolgálhat a célcsoportodról.

Az alábbi célokra lehet felhasználni a szavazás eszközt:

  • elköteleződés növelése
  • információgyűjtés a célközönségedről
    • milyen tartalmat látna szívesen tőled?
    • tudatosság szintjének felmérése
    • melyik nagyobb probléma számára?
    • követők szokásainak feltérképezése

A bal oldali felén a képnek az egyik ügyfelünk posztját láthatod, aki OKJ képzésekkel foglalkozik. A matekérettségi után délután került ki 13.52-kor a poszt, hogy az érettségi eredményükön aggódó diákok megszólítva érezzék magukat.

A lenti kép jobb oldalán egy saját sztorit láthatsz. Számunkra fontos tudni, hogy a célközönségünk mennyire tudatos a Facebook hirdetéseket illetően. A sztori megtekintője pedig valószínűleg örömmel szavaz, főleg, ha ő már használja a hirdetéskezelőt (ahogy tapasztalataink szerint a vállalkozók jelentős többsége). Márciusban még nem volt túl sok követőnk, de a stratégia ugyanez lesz 5.000 és 10.000 követő esetén is. Mi sem keseredtünk el a kezdeti nehéz szakaszban, amikor nem jöttek még a szavazatok. Csináld folyamatosan és 3 hónapon belül meg fog többszöröződni az eredmény. A követőknek is hozzá kell szokni ehhez az új tartalomhoz, és rá kell őket szoktatni, hogy szavazzanak rendszeresen.

Szavaztatni Facebookon is érdemes, de arra külön posztot kell csinálni Facebookról, ezeket, mivel sztorik, ugye nem lehet kiposztolni automatikusan. Manuálisan viszont ne legyél rest kiposztolni, ha már egyszer kitaláltad és megcsináltad Instagramon.

A tartalomsokszorozás művészete és tartalommutáció

A végére hagytam a legnagyobb falatot, hogy csak a legkitartóbbak lássák, mert ha idáig olvasol, akkor valószínűleg komolyan gondolod, és remélem, meg is csinálod az itt leírtak legalább egy kis részét.

Hogy lesz egy tartalomból több?

Szavazásból:

  • Ha szavazás csináltál, oszd meg az eredményt
  • a szavazás eredményére reflektálj
  • későbbi posztodban utalj rá, hogy “mint akkor Ti is mondtátok”
  • ha megosztó témáról van szó, ezt akár egy külön tartalomban (blogbejegyzés vagy videó akár) ki is fejtheted, hogy miért lehet érvelni egyik vagy másik oldal mellett
  • akár meg is szavaztathatod a tartalomötleteid, hogy miről legyen blogbejegyzés/videó/Instagram poszt
  • hints el egy sztori kezdetet, és szavaztasd meg, hogy szerinted mi lesz a vége vagy hogyan fog folytatódni

Aktualitások:

  • foglald össze a legutóbbi 5 ilyen típusú tartalmat
  • a legnépszerűbb, legtöbb interakciót hozó tartalmat oszd meg ismét, hangsúlyozd fontosságát, és egészítsd ki még egy személyes tapasztalattal, sztorival

Sztorik:

  • a népszerű sztorikból csinálhatsz blogbejegyzést
  • elmondhatod videóban a sztorit
  • a sztorik tanulságából, vagy tételmondatából idézetet is készíthetsz

Behind the scenes

  • tedd ki Instagram sztoriba, és szavaztasd meg, hogy vajon mi készülhet

Mém

  • “veled is történt már ilyen?” kérdésekkel interakcióra biztatás (komment vagy szavazás)

Mit csináljak most?

Amint látszik, a lehetőségek és kombinációk száma a végtelenségig variálható lenne ezekből a poszttípusokból is.

Legyen egy Excel vagy Google Sheet fájl, ahol betervezed, hogy melyik tartalomtípusból milyen gyakorisággal fogsz publikálni. Legyen felelőse is (főleg, ha nem egyedül csinálod :)). Kövesd nyomon az eredményeket, hetente elemezd ki, hogy a like/követőszám hogyan alakul posztonként. Ezt az arányszámot 1-5-10-100-5000 követőnél is össze tudod majd hasonlítani.

Tarts be a tartalomnaptárban leírtakat!

A fentiek megvalósításához semmi másra nincs szükség, mint:

  • fotózásra alkalmas mobiltelefon
  • wifi
  • kitartás, elkötelezettség, hogy nem 2 hét után adod fel
  • követők reakcióinak figyelése, és kommunikáció módosítása szükség esetén
  • csináld.

Ha ezt betartod, és foglalkozol követőszerzéssel is minden nap, akkor nem tudom elképzelni, hogy ne hozná meg a szükséges eredményt.

Még bele sem kezdtél az Instagram használatába, de úgy érzed, itt az idő? Ez a cikk segít elindulni.

Ezen cégek Instagram-oldalai pedig tökéletesen példázzák, hogy nem csak a kisállat-kereskedéseknek van esélyük arra, hogy eredményesen kommunikáljanak a social media felületeken.