fbpx

Láttad? Láttad. Nem az a kérdés, hogy láttad-e, hanem az, hogy mennyiszer. Ha Te is vállalkozó vagy, akkor biztosan pörögnek a dollárjelek a szemed előtt, amikor már 3 óriásplakáton 5 Youtube hirdetésben, 10 Facebook/Instagram hirdetésben és még a buszmegállóban is láttál egy hirdetést az About You-ról. Az meg már mindennek a teteje , hogy még a kedvenc influencereid is ezt hirdetik.

Tudod mi ez? (Azon kívül, hogy rólad szól…)

Egy ruhawebshop, ami Európa számos országában már működik.

Nem fogom lesavazni, nem fogok úgy csinálni, mintha jobbat tudnék. Csak részben saját kíváncsiságom miatt is tényszerűen szeretném megnézni, mi is volt ez, hogy jobban megértsem. A végén pedig összeszedem, hogy én mit tanultam ebből a kampányból. Akár szakmabeli vagy, akár nem, javaslom neked, hogy tanulmányozz más kampányokat, és értsd meg a működésüket. Nincs annyi pénzed valószínűleg, hogy mindent magad tapasztalj ki, ezért kell mások kárán és mások sikerén IS tanulni.

Nekem csak egy kérdésem volt, mint magánember:

De miért?

Ebben a cikkben ugyanakkor nem pont erre keressük a választ, hanem csak összeszedem minden elemét, ami ismert, publikus, vagy előbányászható a netről. Objektíven igyekszem az alábbi kérdéseket megválaszolni:

  1. Pontosan milyen felületeken zajlott a kampány?
  2. Milyen kívülről látható, kézzelfogható eredmények lettek?
  3. Mennyibe kerülhetet becslés szinten?
  4. Benchmarkokkal számolva, ez milyen eredményeket valószínűsít?

Lássunk is neki!

Milyen felületeken zajlott a kampány?

Nem ígérem, hogy minden felületet összeszedtem, de amikkel én találkoztam:

  • Facebook/Instagram hirdetés
  • Youtube hirdetés (30 mp-es)
  • Google keresési hálózat hirdetései
  • Bannerek hírportálokon
  • Influencerek számolatlan mennyiségben

Ezen kívül biztosan volt még, csak nem vettem észre:

  • Google Display
  • e-mail marketing feliratkoztás és vásárlás után
  • Újsághirdetések
  • PR cikkek
  • Rádió
  • TV reklám

És nem szabad elfelejteni, hogy volt egy offline esemény, amire elég sok celebet/sztárt, ki hogy nevezi, elhívtak.

Én nem tudok mindegyik felülethez hozzászólni, mert nem használjuk az összeset. Újságban pl. viszonylag ritkán hirdetünk 🙂 Úgyhogy elsősorban az online felületekről fogok részletesebben beszélni.

Néhány screenshotot megmentettem nektek, hogyha esetleg még sem találkoztatok volna a hirdetésekkel, akkor lássátok:

Youtube hirdetés

Nem csak 30 másodperces átugorhatatlan reklámokkal támadtak, hanem az About You-ra keresve megjelenő hirdetéssel is. (Ez technikailag Google Search hirdetés, csak a Youtube felületén is megjelenhet a Search Partner Network részeként; lsd. lent.)

About you youtube hirdetés

Facebook hirdetés

About you Facebook hirdetés
About you Facebook hirdetés 2.

Google keresési hálózat

Médiamegjelenések

funzine.hu cikk

Beharangozó cikk a funzine.hu oldalon (fent)

blikk.hu megjlenés

A blikk.hu olyan headline-t szerepeltetett, amit valószínűleg kutatások alapján írtak meg, úgy, hogy a célközönségüktől a legmagasabb átkattintási arányt érhessék el.

glamour.hu

Információk a glamour.hu oldalán (fent)

velvet.hu írása

Itt csak annyiban tévedtek, hogy nem a fele, hanem szerintem az egésze, de ezt majd a cikk későbbi részében mindenki eldönti.

Bannerek hírportálokon

Ezek a hivatkozásból ítélve nem Google Display hirdetések – amennyire én értek hozzá, az ilyen hírportálokhoz leginkább Saleshouse-on keresztül lehet bejutni.

Instagram sztori hirdetések

About you Instagram story hirdetés
About you Instagram story hirdetés

Az mindenképpen pozitív, hogy azt tudják, hogy nő vagyok, és nem férfipulcsikat hirdetnek nekem (a Facebook hirdetésben lévő pulóverek fentebb Marcellt boldogították, de ő legalább elküldte nekem).

Az már más kérdés, hogy ezek a ruhák nem pont az én stílusomba illők.

Plakátok szerte a városban

Facebook és Instagram jelenlét elemzése

Az első, ami feltűnt, hogy 1,2 millió kedvelés van. Gondoltam legyen. Nézzük meg, mi van emögött. A legrégebbi poszt szeptember másodikai.

Lecsekkoltam, és maga a Facebook oldal 2014-es:

Két kezemen meg tudom számolni, mennyi poszt van az oldalukon. 2014-es az oldal, és 1,2 millió kedvelése van. A posztokon átlagosan 10-30 like van. A legnépszerűbb poszton 40 interakció van (like+komment+megosztás)

Erre számolok interakciós arányt (interakció/követőszám):

40/1 225 512=0,000032%

Az átlagos interakciós arány a rivaliq.com szerint 2019-ben Fashion témában VILÁGSZERTE: 0,04%

Hol van a kutya elásva? Ott, hogy lehet régiót váltani 🙂

Ez azt jelenti, hogy egy nagy anyaoldal képes létrehozni több, régiókra lebontott oldalt, az eredeti követőszámok megtartásával. Tehát az hihető, hogy ennyi országból gyűlt össze ennyi oldallike (lsd. lenti kép), de látszik, hogy hazánkból maximum párezer követője lehet a számokból ítélve. (Ha 1%-az interakciós arányuk – ami elég optimista – akkor is 2-4000 között van a követőszámuk a reakciók alapján… De ez még lehet, hogy hirdetve is volt.)

Példa arra, hogy Svájcot jelölöm ki, és megnézem, mit látnak a svájci emberek

A Facebookon tehát erős nemzetközi jelenlétbe burkolózva, tucatnyi poszttal vágtak neki a kampánynak úgy, hogy a legfrissebb visszakereshető magyar poszt szeptember 2. napján került publikálásra.

Nyerj egy konzultációt, és további értékes nyereményeket!

Nézzük az Instagramot!

Instagram

Nem egy kis vézna oldallal vágtak neki, itt nehezebb a régiókkal trükközni. Ez valóban a magyar oldal, és nem a külföldi anyacég szoknyájába bújtatott magyar (nem mintha gond lenne, hogy kihasználják az erősségüket).

Tegyük szívünkre a kezünket, sokan elfogadnánk egy 25,2E követővel rendelkező oldalt… HA relevánsak a követők. Nézzük meg az interakciós arányt, mert az olyan, mint egy gyóntatószék, aminek porított igazságszérumot kevernek a levegőjébe.

25418 interakciót számoltam a 13 poszton (igen, egyesével összeadtam a like+kommenteket)

ez (25 418/13)/25 200 = 0,077%

A rivaliq.com 2019-es benchmarkja fashion-re 0,94% Instagramon. Tehát nagyságrendileg jó ez a szám.

Van nekik hashtagjük!

#aboutyouhu 26 bejegyzéssel (csak profi fotók)

#aboutyouhungary már 190 bejegyzéssel büszkélkedhet, ezek is szinte mind profi fotók influencerekkel, sztárokkal celebekkel.

Az Instagram jelenlétjük önmagában egészen hihető: valószínűleg van hirdetési összegből vastagon, és akár még Instagram botból is (hiszen 13 poszttal van ekkora oldaluk).

Influencerek

Van, amire a világ összes pénze nem elég, de az About You-nak van rá pénze. Ez pedig az, hogy influencerekkel teljesen letarolja a magyar Instagram hírfolyamot.

Összeszámoltam, hogy mennyi influencer használta az #aboutyouhungary hashtaget. 113 influencert találtam… Nekik kimásoltam a profiljuk linkjét egy Excel táblázatba, és mellé gyűjtöttem, hogy mennyi követőjük van.

Összesen 8.500.000 követővel rendelkezik az összes influencer, aki a kampányban részt vett

Ettől még persze nem fogja majdnem az összes magyar látni ezeket a posztokat, mert nyilván:

  • van átfedés az egyes influencerek követőtáborában
  • nincs 100% organikus elérés Instagramon sem
  • nincs mindenki Instagramon
  • nem biztos, hogy mindenki megnyitotta az Instagramot a kampány ideje alatt (nem mindenki nézi naponta, de elég sokan)

Ezeket figyelembe véve is 1-3 millió egyedi követőt értek így el, akik átlagosan néhányszor láthatták – ez az én becslésem.

Miért volt jó ez? Azért, mert 1-2 férfi influencert leszámítva elég hasonló buyer personákat értek el mindegyik influencerrel. Külön piros pont, hogy jónéhány férfi profilt is bevontak a kampányba, mert nem csak női ruhawebshop ez.

Nade mennyi az annyi? Instagram influencereknél követőszám alapján 1-4 Ft szokott lenni a piaci ára a posztoknak. Tehát ha 100.000 követőd van, akkor 100-400.000 Ft között mozog 1 posztnak az ára. Ebben a kampányban csomóan kettőt, vagy még annál is többet posztoltak.

Az egyszerűség kedvéért úgy veszem, hogy a többszöri posztokkal együtt 2 milliónyi követővel emelkedett (olyan, mintha még 2 milliónyi követővel rendelkező influencert vontak volna be, nem újraposztoltatják az “eredeti” profilokat). Így 10,5 millió követője van összesen a kampányban részt vetteknek.

Ezek alapján kb. 10-40 millió Ft körül lehet a kampány influencer része PIACI áron. Hogy ők fizettek-e érte ennyit? Nem tudom, a legnagyobbaknak biztosan, lehet még többet is, mint én gondolom. Márpedig elég sok “nagy név” van. A bevont influencerek kb. harmada 100.000 feletti követőszámmal rendelkezik.

Úgy tűnik, törekedtek arra, hogy mikorinfluencerektől a legnagyobbakig mindenki be legyen vonva. Ezen én is meglepődtem, mert eleve max 20 influencerre számítottam, nem 100 feletti influencerre mindeféle követőszámmal.

Az is lehet ugyanakkor, hogy odamentek a 10 legnagyobb ügynökséghez, és amikor megkérdezték tőlük, hogy kivel szeretnének együtt dolgozni, akkor azt mondták: IGEN!

Mi volt a posztolási stratégia, vajon mit briefelhettek nekik?

  • 1. poszt: vedd fel az About You pólót
  • 1. poszt: írd ki: valami nagyon titokzatos jön, nagyon jön
  • 2. poszt: vedd fel az About You pólót
  • 2. poszt: Írd ki: itt van

Azt hiszed, viccelek 🙂

  1. posztra példák (szövegrészek):

2. posztokra példa (szövegrészek):

Egyszerűnek egyszerű az üzenet, de mivel ez nem egy klasszikus értékesítésre szánt poszt, így nem tudják még ők sem megmondani, hogy milyen eredményt hoz. Néhány influencernél láttam kódot, valószínűleg azután kapnak vagy kaphatnak jutalékot/ezzel mérik az egyes influencerek hatékonyságát.

Google keresési hálózat hirdetései

Ezt nem nagy dolog kikeresni, de nem láthatod az összes hirdetést. Hacsak nem ismersz olyan eszközöket, mint én. Az én vizsgálatom alapján majdnem 1000 ads hirdetésváltozat fut, ami az aboutyou.hu-ra mutat. A responsive search ads használatával nem nagy kunszt 1000 változatot produkálni, de azért ez mégis utal arra, hogy nem havi 100.000 Ft-ot hirdetnek el. Nagyon nem.

Mennyi lehet az annyi?

A semrush.com-al lehet valamennyire kémkedni. Ez alapján az látszik, hogy kb. 50-60.000 embert tereltek fizetetten az oldalra.

A divattal, divatmárkákkal kapcsolatos témákal tapasztalataim szerint nem ritka a 70-100 Ft-os CPC.

Ezek alapján egy hét alatt 3-5 millió forintot költhettek el + a menedzsment díj, ami általában +15%

TV reklámok és plakátok, rádió

Na ezekről tudok a legkevesebbet, így nem is fogok úgy tenni, mintha értenék mindenhez IS, mert ez nem így van. Mindenkinek megvan a saját területe, én egyelőre örülök, ha az online térben lévő 120 szakterületből naprakészen tartom magam. Szóval ezekről nem tudok konkrétumokat mondani, csak kocsmai tippelgetés szintű lenne a dolog, így ezt most kihagyom. Ha valaki ki tudja ezt a részt egészíteni, akkor ne fogja vissza magát: hello@marketingflow.hu

Mennyibe kerülhetett?

Nyitóesemény megrendezése és annak minden költsége: ?? (csodálkoznék, ha 5-10 millió Ft alatt lenne)

Influencer kampány: 10-40 millió Ft

Facebook és Google Ads (csak keresési hálózat) hirdetések: 1 hét alatt 3-5 millió Ft

Youtube video hirdetések: mivel én legalább 5 alkalommal láttam, szerintem nem nagyon korlátozta őket sem büdzsé, sem gyakoriság (hogy mennyiszer láthatja maximum egy felhasználó). Erre konkrét összeget nem tudok mondani, mert nem látom a nézettségét a reklámfilmjeiknek, de csodálkoznék, ha kevesebb lenne, mint amennyit Facebook-ra és Google-re költöttek, tehát alsó hangon 3-5 millió Ft-ra saccolom.

Banner hírportálokon: a top hírportáloknál a publikusan elérhető médiaajánlatuk alapján legalább 3 millió ft/nap egy akkora banner elhelyezése. Ha csak 5 nappal számolunk, akkor is 15 millió Ft-ról beszélünk (egy oldalon, egy banner). De lehet, csak 1 napig volt – amit kötve hiszek.

Reklámvidók forgatása: Egy 3 részes, nagyon profi stábbal készített reklámfilm sorozatba már beleláttam annyira, hogy elég nagy valószínűséggel megállapítsam, hogy a piaci ára a youtube hirdetésre felhasznált reklámfilmeknek minimum 5-10 millió Ft. Ha jól láttam, nekik is minimum 3 reklámfilmjük volt. Persze Ördög Nóra lehet, hogy jócskán megdobta a költségvetést, és ennél sokkal több (mi nem Ördög Nórával forgattunk, hanem egy diákkal)

Egyéb díjak, amit a fentiek nem tartalmaznak:

  • kampánytervezés és kampánymenedzsment díj
  • grafikai anyagok elkészítése (ennyi felületnél már ez is egy szemmel látható összeg)
  • a webáruház fejlesztése (ami ugye maga a termék)
  • egyéb offline hirdetések díja

Konzervatív becslés szerint a teljes ár (csak az online résszel kalkulálva): 24 millió Ft (2 hete megy a kampány)

Ha mindenből a maximum feltételezett értékkel számolunk, akkor (csak az online résszel kalkulálva): 75 millió Ft (2 hete megy a kampány)

Az igazság valószínűleg félúton lehet, de akárhogy is nézzük, nem pármillió Ft-os tétel volt, az biztos.

Konklúzió

Ezen felül vegyes érzések vannak bennem, összeszedem, hogy milyen konklúzió van részemről:

Ami jó:

  • összehangoltam, nagyon tudatosan rakták össze az egészet. Látszik, hogy tapasztalt szakemberek csinálták. Nem volt túlgondolva, de amit elterveztek, az óraműpontossággal végre lett hajtva

Ami… kevésbé jó:

  • Ennyi pénzből meglátásom szerint lehetett volna sokkal kreatívabb és izgalmasabb a kampány. Máshogy kifejezve: erőből oldották meg azt, amit kreativitással is lehetett volna (akár kevesebb pénzből)
  • Hiteltelen influencerek: nagyon sok olyan komment volt, hogy “jajj nee, már te is?”, és olyan influencer is részt vett a kampányban, aki a “second hand september” kezdeményezés mellett is kiállt. Az About You pedig pont azt testesíti meg, ami ellen a “second hand september” küzdene (fast fashion)
  • Ha nem azonnal akarnak berobbanni, akkor ennyi pénzt hatékonyabban is lehetett volna költeni véleményem szerint tartalommarketing és egyéb eszközökre. Ő pénzük, ő dolguk, lehet inkább egyszerre durrantják be a gépezetet, nem akarnak építkezni hónapokon, éveken át
  • Rólam szól? Azon kívül, hogy visszaküldhetem ingyenesen én személy szerint nem annyira érzem, hogy rólam szólna. Ezt több webshop is tudja már, hogy ingyenes a visszaküldés. Ha meg más miatt szól rólam, akkor annak a kampányból, de legalább a weboldalból ki kellene derülnie

Nem mindenkinek tetszett…

Egy ekkora kampánynál ez elkerülhetetlen. Nézzük az okait, hogy mennyire jogosak az egyes meglátások.

Az influencerek egy része feladta a hitelességét ezért a pár posztos kampányért, és ennek a követői is hangot adtak.

Az egy dolog, hogy egy olyan webshopot reklámoztak, amit valószínűleg még mint felhasználó ők sem teszteltek le, mivel most indul. Ha előzetesen kaptak is hozzáférést, semmi hitelességelem nem utal arra, hogy ők tényleg azért reklámozzák ezt, mert jónak tartják. (Mondjuk az influencerségnek ez nem kritériumfeltétele alapesetben, de egy ideális világban akár így is lehetne…)

A legnagyobb bökkenő viszont az volt, hogy sok influencer beállt a mostanában népszerű gondolat mögé, hogy:

  • csak akkor vesz újabb ruhát, ha tényleg szüksége van rá
  • nem támogatja a fast fashiont, nem vásárol
  • igyekszik olyan ruhákat venni, amit nem kizsákmányolt gyerekek/nők csinálnak aprópénzért

Utána meg a következő poszt ennek a webshopnak a reklámozása…

A személyes kedvencem pedig….

Nem lehet mindenkinek tetsző, jó kampányt csinálni, főleg, ha letarolja az egész magyar online és offline médiát, de azért nem pont a “second hand september” kezdeményezés hónapját kellett volna időpontnak választani. De valószínűleg ők már korábban elkezdték szervezni, mint ahogy ezt a kezdeményezést felkapták.

Mennyi bevételük lehetett ebből?

Ez is csak a tipp szintjén kalkulálható. A weboldal forgalmukat kerekítsük fel 60.000-re. Tételezzük fel, hogy az e-commerce iparágban általános 1%-os vásárlási aránnyal találkozunk. ez azt jelenti, hogy 60.000*0,01= 600 vásárlás.

Az akcióra (-20-30%) való tekintettel valószínűleg ennél több lehet a valós vásárlások száma, ugyanakkor mivel elég nagy kedvezményt adnak, ezért szerintem az első hónapban nem volt és nem is lehetett cél a megtérülés.

Ha magas ügyfélélettartamot érnek el a jó ügyfélszolgálattal, kényelmes rendelési folyamattal, akkor tud ez igazán profitot hozni meglátásom szerint.

KKV-ként mit tanulhatsz ebből?

Ha ha nincs akkora marketingbüdzséd, mint az About You-nak, akkor neked kreativitással, hosszútávú tervezéssel és tudatossággal kell operálnod. Amint látod, még ekkora büdzsé mellett sem elvátható, hogy azonnal vissza is jöjjön bevétel formájában. Ők be akartak lépni a piacra, amit meg is tettek.

Érdekesség

A kampányról Dancsó is csinált videót, amiben az influencer jelenséget és magát a kampányt is kritizálta a maga szokásos stílusában.