Ez a cikk lehet, hogy fog egy kis port kavarni, viszont szükség van a laikusok számára is kézzelfogható tényekre, hogy el tudják dönteni: mire fizetik a marketingügynökség díját, és vajon tényleg mindent megtesznek-e, vagy csak az érdekli őket, hogy 10-éig beérkezzen az átutalás?

Akkor a cikk olvasása után lehet, kirúgom a marketingügynökségem?

Ez a 7+1 pont csak a legnagyobb kóklerek kiszűrésére alkalmas, és ha 2 hete dolgozol valakivel együtt, akkor rá nem vonatkoznak ezek, mert a rendszerépítés időt vesz igénybe. De ha hosszabb idő után még mindig az összes ponton megbukik a szolgáltatód, attól még lehet, hogy Te, mint megrendelő nem támogatod ezen célok elérésében őt. Ügyelj rá, hogy Neked ezeket a törekvések megtörténtét, véghezvitelét segítened kell azzal, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű információt adsz.

Rajtad is múlik

Emellett remélem, nem akarsz havi 20.000 Ft-ért mindent (is). Nem csak a szolgáltatónak kell megfelelőnek lennie, de Neked is fel kell nőnöd ahhoz, hogy igényed legyen olyan szintű szolgáltatásra.

Ha az útszéli gyrososba mész, ahol 490 a gyros pitában rágós hússal megbarnult salátával és neked az jó, akkor ne legyél felháborodva, ha hirtelen rádöbbensz: nem egy Michelin csillagos étteremben eszel.

Ha megvan benned az igényesség, akkor biztosan fogsz megfelelő szolgáltatót találni, mert nagyon sok jó szakember van, aki az igényes ügyfelet keresi, hogy végre magas színvonalon szolgáltasson.

Amennyiben PPC szolgáltatást veszel igénybe, az alábbiakat kell csekkolnod:

1. Soha nem hangzott el a “konverzió” szó

Ha ez teljesült, akkor ezen a ponton máris elvérzett, mert enélkül olyan minden riport, és optimalizálási munka, mintha egy taxisofőr mondaná, hogy ne aggódj, mindjárt odaértek, mert 120-al megy – de nem is tudja hova kell menni.

Ideális esetben Google Ads és Facebook hirdetéskezelőben (ugye nem boostot használsz?) be van kötve a konverziós pont, ami lehet egy köszönőoldal például vásárlás után. Az elköltött büdzsét ennek a célnak a bekövetkezésére kell optimalizálni. A riportban látnod kell, hogy az egyes kampányok milyen eredményeket hoztak, azt nem tudod anélkül, hogy tudnád, honnan, hányszor teljesült a cél, nem?

2. Hiúsági mutatókról beszélnek csak, mint például elérés, kattintásszám

Olyan jó érzés látni a sok-sok mérőszámot, ami statisztikai alapon, szezonfüggően, piacfüggően, platformfüggően föl-le megy. Jó érzés mindig találni néhány olyat, ami jobb, mint volt. Ilyet szinte minden hónapban lehet találni. Például:

  • “10%-al nagyobb elérésünk volt ebben a hónapban, mint az előzőben” (ugyanolyan büdzsével? Többel nem nagy kunszt. Jobb minőségű embereket sikerült elérni, vagy kár volt ezeket az embereket elérni? – erre már nem lehet ennyiből válaszolni)
  • “Csökkent a CPC (cost per click)…” (És bevételi oldalon ez ugyanolyan eredményt jelentett? Ugyanannyi vagy több konverzió mellett? Ugye erre nehéz konverziómérés nélkül válaszolni…)
  • “A követőszámunk már majdnem eléri az X.000-ret!” (Jó dolog a nagy követőszám, főleg a szép kerek számok elérése, mint pl. 10.000 és 100.000. De biztosan erre van szükséged? Pénzt pumpálsz egy platformba, hogy aztán végül ne Te birtokold a követőidet. Remélem, senki nem gondolja, hogy a közösségi médiában szerzett követők és oldal az ő tulajdona.)

Ezek a hiúsági mutatók általában arányszám nélkül, vagy kontextusba helyezés nélkül az égvilágon semmit nem jelentenek. Éppen ezért az ajánlatosabb mérőszám például a CPA:

CPA (egy ügyfélszerzésre jutó költség): ha ez csökkent, és abszolút értékben nem csökkent a vásárlások/tranzakciók száma, akkor egyértelműen javultál az előző hónaphoz képest. Az is lehet, hogy ez csökkenő elérést, és emelkedő CPC-t jelent. De ez ugye már nem is érdekel annyira?

3. “Nagyobb büdzséből több mozgástér lenne” jellegű mondatok rendszeresen

Ez az esetek egy részében igaz lehet, és ha az első 2 ponton nem vérzett el a szolgáltatód, akkor valószínűleg igaz is. Azonban ha egy ponton sem ment át eddig, akkor elképzelhető, hogy csak a menedzsment díját akarja növelni. Van ez a sajnálatos érdekellentét, miszerint Neked, cégvezetőnek az a jó, ha megtérül a befektetésed. A PPC hirdetéskezelőnek pedig az az érdeke, hogy minél több menedzsment díjat kapjon. Az ideális az, hogy megtérülő kampányokat csinál, amiért te egyre többet tudsz befektetni, és neki emelkedik a menedzsment díja. Az életszerű azonban az, hogy nincsenek konkrét számok és tények, te pedig a szakemberben bízva egyszerűen azt mondod: jó, akkor emeljük meg a büdzsét 50.000-rel, hátha… Ennek soha nem lesz vége, mert számok nélkül nem lehet megmondani, mi az az elégséges költés.

Ideális esetben a büdzsé addig van növelve, amíg el nem éri az optimumot. Ezt több tényező befolyásolja, de általában a legmagasabb megtérülésnél áll meg a büdzsé emelése, ami fölött már nem hozna annyival több megtérülést, mint amennyibe kerül.

4. A PPC fiókodban az utolsó változtatások több hetesek, hónaposak

A hirdetési fiókoknál nyomon követhető, hogy kicsoda és milyen változtatásokat csinált, mindezt időbélyeggel ellátva. Amennyiben ezeknek a dátuma nem 1 hétnél frissebb, és folyamatos költés van, akkor a Te dolgod megítélni, hogy ez helyénvaló-e, és megbeszélni a szolgáltatóval. Szakmai szempontból mindenesetre nem megfelelő ez a hozzáállás véleményünk szerint. Ha technikai segítség szükséges ennek csekkolásához, akkor írj nekünk, és segítünk megnézni!

.

5. Nem kérdez rá a versenyelőnyödre, vagy USP-re (unique selling point)

Te nem mindenkinek akarsz eladni, hanem a célcsoportodnak. A célcsoportod attól célcsoport, hogy arra van szükségük, ami a te terméked, különös tekintettel a USP-re. Te rányomsz a fájdalompontjukra, és ők fizetnek a termékedért/szolgáltatásodért, és ideális esetben mindenki boldog.

Ha nincs specifikálva a versenyelőnyöd, akkor nem lehet rá kommunikációt építeni. Ha nincs felépített kommunikáció, sokba kerül egy konverzió (magas a CPA), ha sokba kerül egy konverzió, akkor nem vagy versenyképes, mert a versenytársaid kevesebb pénzből érnek el ugyanannyi vagy több embert a célcsoportból, és elkezdik elhalászni előled a fizető ügyfeleket. Ugye ezt nem akarod?

Ha nincs egy krisztálytiszta stratégia a fejedben, akkor először a pozicionálás letisztázásával kell kezdeni, ami időt, pénzt, energiát igényel. Viszont amint látod, enélkül hirdetni olyan, mintha fegyver nélkül mennél csatába. Lehet ezt csinálni, csak hamar el fogsz vérezni.

6. Eszközcentrikus és eszközfüggő

Ha egy sales-funnel szakértőt kérdezel, hogyan javíts a marketingeden, biztosan egy bonyolult sales-funnelt fog javasolni. Egy influencer kampányokban jártas ügynökség nyilván influencereket fog javasolni, egy PPC-s azt mondja, költs sokat PPC-re mert a PPC a tuti és még sorolhatnám.

Ha a te szolgáltatód weboldala egy eszköz körül forog és a megbeszélések során mindig csak erről az eszközről beszél, minden mást elvet, akkor gyanús, hogy azért használjátok azt az eszközt, mert ő csak ahhoz ért, és az az érdeke, hogy azt használd.

Ha korrekt, akkor alvállalkozó bevonásával más területeket is kipróbál, vagy bevallja, hogy erre a részre keressetek valakit, mert ő nem tudja megoldani, viszont a vállalkozásod szempontjából ez a helyes döntés.

Az egy eszközre specializálódott szakértőket el kell ismerni, és szükség esetén igénybe kell venni a szolgáltatásukat, amennyiben a stratégiai tervezés során az derült ki, hogy ezzel lehet a leggyorsabban eredményt elérni. Addig viszont ferde szemmel kell mindenkire nézni, aki csak és kizárólag egy eszközben látja a megváltást. Akinek kalapács van a kezében, az mindenhol szöget lát.

7.  Tartalomstratégia nélkül gyárt tartalmat

Ontja magából a tartalmakat a szolgáltató, a Facebook algoritmus szeme felcsillan, de csak egy picit, mert a mennyiség nem feltétlen párosul minőséggel. Vannak iparágak, ahol egyszerűen nem szabad rágörcsölni a tartalomra, mert nem lehet izzadságszagú, viszont azt, hogy pontosan miért is gyártunk tartalmat, mi célból, kinek, annak teljesen egyértelműnek kell lennie.

+1 jelentősen áron alul dolgozik

Ez azért +1, mert ki lehet fogni azt a szakembert, aki ugyan még kicsit zöldfülű, de nagyon lelkes, és kemény munkával fejleszti magát, amivel a több éve pályán lévők szintjére kerül nagyságrendileg. Ez viszont nem az átlagos eset. A legvalószínűbb, hogy aki jóval áron alul (piaci ár -30%) dolgozik, nem költ annyit az önfejlesztésre, tanfolyamokra, és nincs még kifizetve a tanulópénz, hanem éppen Te fizeted.

Konklúzió

Visszatérve a gyrosos példához: Ha 490-ből akarsz megebédelni, akkor fogsz találni ennyiért is olyat, aki kiszolgál. De ne várd, hogy éttermi minőség lesz, azt meg pláne ne, hogy kiváló alapanyagokból, szakképzett emberek készítik neked, ezen kívül a tálalásra és ügyfél-elégedettségre is odafigyelnek.

Ha szerinted drága a megfelelő minőségű szakember óradíja, akkor mégis mennyire drága egy kókleré, aki miatt nem a legjobban költöd el a büdzsédet?

Ki segíthet ebben?

Ha úgy érzed ezek alapján, hogy nem biztos, hogy kellő alapossággal, odafigyeléssel végzik az alvállalkozóid a munkát, akkor jelentkezz most a szolgáltatások oldalunkon, szívesen készítünk auditot a jelenlegi munkáról, vagy akár át is vesszük azt, amennyiben nem vagy vele elégedett.

Kapcsolatfelvétel előtt tájékozódnál még? Olvasd el ezt a cikket vagy hallgasd meg a podcastunk egy részét!