A mindennapjaink tele vannak drogokkal, függőséget okozó dolgokkal. Az elfogadott függőségek közé tartozik a cukor, kávé, alkohol, cigaretta, kaszinózás és a közösségi média.

Mi köze van az Instagramnak a szerencsejátékhoz?

Nagyon is sok. Az alkalmazást úgy tervezték meg, hogy mindig meg akard nyitni. A mechanizmus nem véletlenül hasonlít a szerencsejátékokéra. Minden egyes alkalmazásmegnyitás egy pörgetés a ruletten. Minden egyes telefonra tekintés egy újabb kör a Black jackben. Ezek bizonytalan kimenetelű események, amelyeknek pozitív és negatív végkimenetele is lehet. Pozitív, ha nyersz, negatív, ha veszítesz.

Amikor egy új értesítés, információ jelenik meg a képernyőn, akkor nyertél. Ha kiteszel egy posztot és szépen lassan elkezdenek csurogni a kedvelések, akkor nyertél. Amikor hiába görgetted a hírfolyamot, mert semmi érdekes nem volt éppen, vagy nem érkeznek a lájkok és még értesítés sem érkezett, akkor veszítettél, hiába nyitottad meg az appot.

Az emberi agy úgy működik, hogy a pozitív és negatív ingereknek az egyensúly közeli állapotban kell lenniük, és ennek kiegyenlítését segíti elő, azzal, hogy dopamint szabadít fel a pozitív kimenetelű (nyertes) események után. Ezáltal azt tanuljuk meg, hogy előbb-utóbb úgyis “nyerni fogunk”, és azt a pillanatot várjuk, hogy nyerjünk. Mert akkor szabadul fel a dopamin, és akkor egy rövid időre jó. Az ördögi kör tisztán látszik, mert ebben a játékban sosem lehet nyerni, mindig kell következő kör, és a nyerés utáni jutalmak csak ezt erősítik.

A dopamin nem csak jutalom, de a hiánya, eléri, hogy lépéseket, cselekedeteket tegyünk meg a jutalom felé.

A gondok akkor kezdődnek, amikor hosszas órákon keresztül nem jön a jutalmazás. Nem ír XY, nem jönnek a lájkok. Emiatt okozhat szorongást, depressziót és egyéb mentális problémákat az, amikor valaki túlzásba viszi a közösségi média használatát.

A függőség annyira erős is lehet, hogy ún. Fantomrezgéseket kezd el érezni a felhasználó (pl. A zsebében van a telefon, nem rezeg, mert nem jött értesítés, de mégis úgy érzi, hogy megrezzent a telefonja és értesítés érkezett), mert már elvonási tünetei vannak, ezért az agya fantomjeleket küld. Ennek hatására te elő fogja venni a telefont a zsebéből és meg fogja nézni.

Vállalkozóként neked ezzel a pszichológiai háttérrel 2 dolgod van:

  • Fogadd el, hogy ez így működik, és attól, hogy te rendszeresen posztolsz afelhasználóknak nem lesz rosszabb, maximum jobb. Ha értéket adsz atartalmaiddal, edukálsz, akkor határozottan jót teszel
  • Csökkentsd a saját függőségedet: vedd le az értesítéseket, maximalizáld azalkalmazásban tölthető idődet, és ne engedd, hogy automatán szinte tudattalanul megnyisd az alkalmazást. Akkor nyithatod csak meg, ha valami konkrét dolgot meg szeretnél nézni. A “csak úgy benézek” típusú görgetéseket próbáld meg megszüntetni, és hidd el sokkal jobb életed lesz!

Milyen előnyöd származik ezekből?

Terjesztés: A munka piszkos része el van végezve a fejlesztők, alkalmazástervezők által, mert biztosítanak neked egy hatalmas nagy emberhalmazt, akik aktívan használják a platformot. Megadják neked, mint hirdető az adataikat, hogy célozni tudjál rájuk. A legfontosabb előnyöd a Kaszinó effektusból következően, hogy nem kell megoldanod azt, hogy hogyan jut el a felhasználókhoz a hidretésed.A feladatod a megfelelő célzás és a megfelelő tartalom készítése, mert ez a Te érdeked is, ez az Instagram érdeke és ez a felhasználók érdeke is.

Hirdetői szemmel

Az Instagramnak nem célja olyan hirdetéseket megjeleníteni, amik a felhasználóinak nem elég jók (akár minőségben, akár célzás szempontjából). Még akkor sem fogja megjeleníteni olyan sokszor, ha nagyon sok pénzt adsz érte!
Ha lerombolja a felhasználói bázisát a túl sok, gyenge minőségű hirdetéssel, akkor levágja az aranytojást tojó tyúkját. Amit nem fog megtenni, inkább nem költi el a rendelkezésre álló hirdetési összeget, amit megadsz.

Ez a hirdetők között egy egészséges versenyt eredményez, aminek során neked olyan tartalmakat kell készítened és olyan beállításokat kell tudnod alkalmazni, aminek során a felhasználók számokban kimutathatóan is szeretik.

Aki gyenge, rossz minőségű hirdetéseket csinál, az nem kap annyi elérést, mint aki jobbat csinál. Ez egészen igazságosnak tűnik, nem?